Mi az a Kötelező visszaváltási rendszer?
Egy új hulladékgazdálkodási rendszer, amely 2024. január 1-től lépett életbe Magyarországon. A rendszer működtetéséért a MOHU – MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. felelős. A rendszer célja, hogy csökkentse a környezetszennyezést, és növelje az újrahasznosítás arányát. A MOHU a befolyt visszaváltási díjat a hatékony, fenntartható hulladékkezelésre fordítja.
A kötelező visszaváltási rendszerben a 0,1-3 L űrtartalmú
- PET palackot,
- fémdobozt,
- üveget váltják vissza
Kivéve a tej- és tejtermékes csomagolásokat, amelyeket továbbra is a szelektív hulladékgyűjtőbe kell tenni.
Kötelező visszaváltási díjas termék jelölése
A termékeken egy jól látható, az adott palack, doboz vagy üveg színével kontrasztos logó jelzi, hogy visszaválthatók, és mennyi a visszaváltási díj.
- A kötelező visszaváltási díjas, NEM újrahasznosítható műanyag palackok, dobozok és üvegek visszaváltási díja egységesen 50 Ft. A terméken az alábbi logó látható:
- A kötelező visszaváltási díjas újrahasznosítható termékek díját az adott termék gyártója határozza meg, ezért ezeken a termékeken az elhelyezett visszaválthatósági logóban különböző összeg szerepel, például:
- Önkéntesen visszaváltási díjas termék A gyártó megállapodást köthet a forgalmazóval és egyes, a kötelezően visszaváltási díjas terméknek nem minősülő terméket vagy csomagolást, önkéntesen visszaváltási díjas termékké minősítheti.
A visszaváltási díjat a termék ára tartalmazza, de annak összegét a számlán, vagy nyugtán külön sorban tüntetik fel.
A visszaváltás
Helye
Visszaváltó automatát telepítenek a 400 m²-nél nagyobb eladótérrel rendelkező élelmiszerüzletekben. Az 1000 főnél népesebb településeken pedig kézi visszaváltó helyet alakítanak ki. A termék azonosítása forma, súly és vonalkód beolvasással történik.
Feltétele:
- a csomagoláson szerepeljen a visszaválthatóság logója
- a termékcsomagolás ép legyen (azaz nem összenyomott vagy préselt)
- a vonalkód beolvasható legyen
Díj visszatérítés módja
- utalvány: a visszaváltó automata által kiadott utalvány a kereskedőnél készpénzre váltható, vagy levásárolható
- utalás: a visszaváltási rendszer applikációjában megadott bankszámlára kérhető az összeg utalása
- jótékony célra felajánlható, az automata paneljén megadott módon
A rendszerbe nem kerülnek be azok a gyártók, akik egy adott termékből évente 5000 db-nál kevesebbet hoznak forgalomba, valamint azok az egyedi alakú és méretű italcsomagolások, amelyek a MOHU termékregisztrációs folyamatán nem feleltek meg a kritériumoknak.
Átmeneti időszak
A rendszer teljes felállásáig tartó átmeneti időszakban 2024.06.30-ig a már forgalomban lévő, még kötelező visszaváltási logó és díj nélküli italcsomagolásokat nem kell kivezetni, tehát egyelőre találkozhatunk logó nélküli termékekkel is a boltok polcain. Fontos, hogy ezeket természetesen nem lehet visszaváltani, hanem továbbra is a szelektív hulladékgyűjtőkbe kell elhelyezi.
A kötelező visszaváltási rendszer mindenkinek előnyös lehet, ha jól használjuk, hiszen segít abban, hogy kevesebb hulladékot termeljünk és azt megfelelően gyűjtve, minél több csomagolást újra tudjunk hasznosítani, ezzel is védve a bolygónkat.
Címkézés
Amennyiben az eredeti termék címke módosítására nincs lehetősége, akkor a logót és az új vonalkódot öntapadó címkével kell elhelyezni a terméken, ennek feltétele, hogy az 100%-ban eltakarja a régi vonalkódot.
Minden italcsomagolás termékregisztráció köteles, így a felülcímkézett is, amelyből szintén szükséges minta terméket küldeni a MOHU számára termékauditra.
Vegye fel velünk a kapcsolatot és segítünk a címke elkészítésében és vonalkód igénylésben is számíthat ránk.
Milyen új jelölés/vonalkód kerül a visszaváltható italcsomagolások címkéjére? Itt talál egy összefoglalót.
Öntapadó Címke Nyomtatás – Ragaszkodjon hozzánk!