Színek születése a nyomdaiparban
A nyomdatechnológiában általában kétfajta színkeverési irányt szokás használni:
- CMYK más néven „négyszín” nyomás, ami a következő színeknek köszönheti nevét: Cián (kék), Magenta (rózsaszín), Yellow (sárga) és Black (fekete) amit Key, azaz kulcs színnek neveznek, innen származik a mozaikszó negyedik eleme a K. E négy alapszín mindegyike a célszínhez szükséges megfelelő mértékben, apró pöttyök formájában kerül a papírra, így adva ki a kívánt színt (angolul: halftoning). Az emberi szem nem érzékeli, csak nagyon nagy nagyításnál lehetne látni.
- Az úgynevezett Direkt szín, színminta vagy Pantone skála szám (minden színt egy egyedi, betűkből és számokból álló kombináció jelöl) alapján meghatározott szín, amit Pantone alapszínekből kever ki a nyomda (8 fajta). A célfelület szívóképessége befolyásolja az adott szín megjelenését, ezért minden Panton színnek van egy matt és egy fényes papírra nyomtatható változata.
CMYK
Használatával nagyon sok színt lehet létrehozni, de különböző felhasználási helyeken lehet némi eltérés a látványban, hiszen ez esetben nem keverednek el a színek, hanem csak összemosódnak, ezért fordulhat elő az, hogy kicsit más árnyalatúnak látjuk a különböző felületeken. Előnye, hogy ofszet és digitális technológiával is nyomtathatók.
Direkt szín
Ez esetben a festék pontosan képes visszaadni a négy színes színek színtartományán kívül eső színeket is. Akkor érdemes használni, ha az adott márka színének a legkülönfélébb nyomtatott felületen azonosnak kell lennie. Abban az esetben, amikor a kívánt szín, négy szín eljárással (CMYK) nem hozható létre, akkor alkalmazunk kevert, azaz direkt színt. Fontos azonban tudni, hogy a direkt színek ofszet nyomtatással igen, ellenben digitálisan nem nyomtathatók.
Szumma-szummárum, CMYK nyomtatás esetén a szemünk úgy látja, mintha az egy adott szín lenne, pedig négy apró színpöttyből áll, míg direkt színes nyomtatásnál az adott színű festéket keverjük ki előre, és a már kész színnel nyomtatunk.
Nem árnyalom tovább, hiszen a fentiek ismeretében kijelenthetjük, hogy csak a megjelenési felület, illetve tulajdonképpen címke nyomtatásnál, szinte csak a megrendelő igénye lesz a döntő a színkeverés módját illetően, mivel mindkettő egyaránt sok színt vihet az életükbe, illetve a kívánt öntapadó címkére.
Az árajánlat kérésnél, a kapott instrukciók alapján mindig törekszünk arra, hogy a legjobb megoldást választva az a színvilág köszönjön vissza a címkéről, amit a megrendelő megálmodott. Önnek is van egy címke álma? Keressen minket és kérje kötelezettségmentes árajánlatunkat itt.
Öntapadó Címke Nyomtatás – Ragaszkodjon hozzánk!