A nyomtatás színes világa – palettán a CMYK, és a direkt szín
Színek születése a nyomdaiparban
A nyomdatechnológiában általában kétfajta színkeverési irányt szokás használni:
- CMYK más néven „négyszín” nyomás, ami a következő színeknek köszönheti nevét: Cián (kék), Magenta (rózsaszín), Yellow (sárga) és Black (fekete) amit Key, azaz kulcs színnek neveznek, innen származik a mozaikszó negyedik eleme a K. E négy alapszín mindegyike a célszínhez szükséges megfelelő mértékben, apró pöttyök formájában kerül a papírra, így adva ki a kívánt színt (angolul: halftoning). Az emberi szem nem érzékeli, csak nagyon nagy nagyításnál lehetne látni.
- Az úgynevezett Direkt szín, színminta vagy Pantone skála szám (minden színt egy egyedi, betűkből és számokból álló kombináció jelöl) alapján meghatározott szín, amit Pantone alapszínekből kever ki a nyomda (8 fajta). A célfelület szívóképessége befolyásolja az adott szín megjelenését, ezért minden Panton színnek van egy matt és egy fényes papírra nyomtatható változata.
A CMYK használatával nagyon sok színt lehet létrehozni, de különböző felhasználási helyeken lehet némi eltérés a látványban, hiszen ez esetben nem keverednek el a színek, hanem csak összemosódnak, ezért fordulhat elő az, hogy kicsit más árnyalatúnak látjuk a különböző felületeken. Előnye, hogy ofszet és digitális technológiával is nyomtathatók.
A direkt szín festék pontosan képes visszaadni a négy színes színek színtartományán kívül eső színeket is. Akkor érdemes használni, ha az adott márka színének a legkülönfélébb nyomtatott felületen azonosnak kell lennie. Abban az esetben, amikor a kívánt szín, négy szín eljárással (CMYK) nem hozható létre, akkor alkalmazunk kevert, azaz direkt színt. Fontos azonban tudni, hogy a direkt színek ofszet nyomtatással igen, ellenben digitálisan nem nyomtathatók.
Szumma-szummárum, CMYK nyomtatás esetén a szemünk úgy látja, mintha az egy adott szín lenne, pedig négy apró színpöttyből áll, míg direkt színes nyomtatásnál az adott színű festéket keverjük ki előre, és a már kész színnel nyomtatunk.
Nem árnyalom tovább, hiszen a fentiek ismeretében kijelenthetjük, hogy csak a megjelenési felület, illetve tulajdonképpen címke nyomtatásnál, szinte csak a megrendelő igénye lesz a döntő a színkeverés módját illetően, mivel mindkettő egyaránt sok színt vihet az életükbe, illetve a címkére.
Az árajánlat kérésnél, a kapott instrukciók alapján mindig törekszünk arra, hogy a legjobb megoldást választva az a színvilág köszönjön vissza a címkéről, amit a megrendelő megálmodott.
Önnek is van egy címke álma? Keressen minket és kérje kötelezettségmentes árajánlatunkat itt
Öntapadó Címke Nyomtatás – Ragaszkodjon hozzánk!